Hvor god kan man egentlig være?

Jeg undres over, hvor det er, at de ugidelige, uengagerede, småt begavede, initiativløse, følelseskolde, empatiløse, fordomsfulde, fantasiløse, ufleksible …. mennesker socialiserer med hinanden. Det er i hvert fald ikke på LinkedIn. Der finder vi kun folk af ”spitzenkvalität”. Prøv at tage 10 tilfældige profiler og du vil have lært mindst 5 nye superlativer, der beskriver menneskelige kvaliteter og mødt 5-6 mennesker med mere end 10 spidskompetencer.

Ganske mange profiler er simpelthen vanskelige at tage alvorlig. Hvis de er så gode, hvorfor har de så ikke ”lagt verdenen ned” og skabt fantastiske vidundere. Det er ærgerligt, at det er blevet sådan, for det sænker værdien af dette – i øvrigt fortræffelige – medie betydeligt, specielt for dem, der søger nye medarbejdere eller samarbejdspartnere.

Ejerledere er vist en undtagelse. Dem er der rigtig mange af i min kontaktflade. De har næsten alle, skabt noget værdifuldt – en virksomhed med mange medarbejdere og god indtjening. Når jeg læser deres profiler, er de væsentligt mere nøgterne og konkrete– næsten ydmyge og i den modsatte grøft. Den slags mennesker vil jeg elske at få med i ”Selskabet for ejerledere”. De vil nemlig altid overraske med de kompetencer, de reelt har! Og det er dem, man lærer mest af at være i dialog med!